-Az emberek tevékenységét a tőke által meghatározott anyagi érdekek szabályozzák. Gyakran feláldozzák a pozitív értékeket a pénzhajhászásért
-Az embereket egyéni teljesítményeik, sikereik minősítik à belső kényszerré vált a minél nagyobb sikerre való törekvés az élet minden területén. Az emberek saját karrierjük rabjává válnak, behódolnak a divatnak, a reklámoknak.
-fő téma: az ember helye, sorsa a modern világban
-reális problémákat vetnek fel
-közérthető nyelvezet, de emiatt a fogalmi tisztázottság hiányzik (ki mit ért egy fogalmon)
2./ Pozitivizmus
A társadalmi és emberi problémákat a tudományos és technikai haladás meg fogja oldani
Comte: (az elnevezés megalkotója)
Az emberi megismerésnek 3 alapvető szakasza van
1.teológiai: az ember titokzatos, természetfölötti erőkkel magyarázza a világ jelenségeit
2.metafizikai: az ember elvont filozófiai elvekkel magyarázza a világ jelenségeit
3.pozitív: a tudományok szolgálnak pontos oksági magyarázatokkal
3./ Irracionalista életfilozófiák
Az életben az ésszerűség csak a felszínen érvényes, a mélyben ésszel felfoghatatlan, irracionális erők munkálnak. Pesszimista.
a)Shopenhauer
-a világ lényege a szenvedés
-az optimizmus csak gúnyolódás
-az egész világ egyetlen egységes, hatalmas erőnek, az öntudatlan akaratnak (=vak ösztön) a megnyilvánulása
-a természetben az akarat fokról fokra ébred öntudatra (leginkább az emberben), de minél jobban öntudatra ébred, annál inkább szenved. Oka: akarat = állandó vágy. De!
- korlátaink vannak
- egy vágyat kielégítek à új lép a helyére à
-a lángész az, aki ezt felismeri és megszabadul minden vágytól
-a megváltás önmagunk megsemmisítése, a feloldódás a semmiben.
b) Kierkegaard
Az egyén csak akkor igazán egyén, ha tudatosan valósítja meg önmagát. Az egyén öncél, és nem a történelem eszköze. Az önmegvalósításnak 3 stádiuma van
-esztétikai stádium: az egyén műalkotásnak tekinti az életét, mindent iróniával szemlél -->kétségbeesés -->
-etikai stádium:
-jellegzetes életformája a polgári család
-az egyén a polgári társadalmat akarja szolgálni, betartja annak szabályait à összeütközés másokkal à
-vallási stádium: csak a belsőleg átélt, szenvedélyes hit adhat az embernek erőt önmaga megvalósításához. Az ember az istennel szemben egyedül van. (Kierkegaard szembeszáll az egyházzal)
Fő műve: Vagy-vagy (vagy ezt teszed, vagy azt, mindkettőt meg fogod bánni)
c)Nietzsche
Fő műve: Így szólott Zarathusztra
- Isten meghalt à mindent át kell értékelni. Az embernek nem külső segítséget kell várnia, magára kell hagyatkoznia az értékkeresésben. Az átlagember erre nem képes, mert középszerű, csak a felsőbbrendű, értékteremtő, emberfeletti ember = az Übermensch képes rá.
- állat-----------xÜbermensch (A két végpont között van a tömeg.) Az Übermensch előtti utolsó lépcsőfok a legmegvetendőbb állapot, mert a tömeg innen nem képes továbblépni.
- Az átlagemberek képmutatóak, becstelenek, az Übermensch nem.
- Magafokú kultúrára van szükség, mint a régi görögöké volt, de rabszolgaság nélkül nincs ilyen kultúra. A felsőbbrendű ember szolgákon uralkodva teremti meg a maga felsőbbrendű kultúráját. Erkölcse felsőbbrendű úrerkölcs a kereszténység szolgaerkölcsével szemben. Az úrerkölcs mozgatója a hatalomra törő akarat.
- Az Übermensch uralkodásra termett, a tömeg nem képes vezetni, ezért engedelmeskednie kell. A gyengék védelme elsorvasztja a fajt.
4./ Egzisztencializmus (exisztencializmus)
- pesszimista válságfilozófia
- kiúttalanság érzés; a technika nemhogy segítene, rombol! (a természet tönkretétele, gázkamrák, atomfegyver)
- a létezésen az egyén szubjektív létezését érti (belső világunk), szubjektumon kívüli létezésről értelmetlen dolog beszelni.
- német és francia képviselők
a) Heidegger (német)
-nyelvezete: meglét = emberi létezés
holmik = körülöttünk lévő dolgok
mások = körülöttünk lévő emberek
-Az ember mások és holmik között él, gondban.
-A meglét a halál jegyében zajlik (élet à halál).
-A világ lényege a Semmi (semmi à élet à semmi), ami az ember számára szorongásban nyilvánítja ki magát.
-A mindenbe való belenyugvást hirdeti.
b) Sartre (francia)
- Az embernek bíznia kell abban, hogy önmagát mint szabad lényt valósíthatja meg à szabadsága révén a dolgokkal szembehelyezkedhet. DE! szabadsággondolata a gondolat szabadságára korlátozódik. Mégis pozitív jelentőségű, mert a fasizmus korában hangzik el.
5./ Frankfurti iskola
Fő képviselője: Marcuse
A társadalomban döntő a termelés - a szükségletek bővitett formában való kielégítése à jólét à elkényelmesít à az ember mindenbe belenyugszik, nem kritizál.
Következmény; az ember tudata félresiklott:
a, kultúra: konzumkultúra (nem tud kritizálóan fellepni, a fennállót igazolja)
b, ösztönszféra sem kritizál (az ember a társadalom által felkínált javakból választhat).
c, tudatipar: a közvélemény manipulálása (pl. reklám)
Az ellenállás bázisa: a társadalom perifériája:
- faji kisebbség
- diákság
- munkanélküliek
6./ Modern vallásos filozófiák
Teilhard de Chardin
a)a hegeli abszolút eszme = a keresztény világ istene
b)a természetben eddig 2 nagy minőségi változás történt:
1.biogenezis: az élet kialakulása
2.noogenezis: az emberi tudat kialakulása
A jövőben ezekhez még egy minőségi ugrás fog kapcsolódni:
3.krisztogenezis: egy felsőbb élet fog kialakulni, amelyben
-a tudomány újra egyesül a vallással
-az emberiség Krisztussal
-a világ Istennel
A világnak ezt a harmonikus végpontját Omega-pontnak nevezi.
Murphy-törvény
A barát az, aki teljes szabadságot ad neked, hogy kibontakoztasd magad.