-a dolgok csak jelenségszinten ismerhetők meg, lényegükben nem
-ismereteink:
-a priori: - a posteriori
(tapasztalat előtti) (tapasztalat utáni)
Forrása: értelem tapasztalat
Vonatkozása: az általánosra az egyedire
Bizonyítása: léte nem szorul bizonyításra, léte bizonyításra szorul
minden tapasztalatot megelő-
zően létezik
Van 3 dolog, amelynek léte nem bizonyítható, de kell, hogy létezzenek (a három posztulátum): - az Isten léte
- a lélek halhatatlansága
- az akarat szabadsága
Ezekről nem tudunk ismereteket szerezni.
b)Történetfilozófiája
-Az ember természeti lény, de emberi lényege csak a társadalomban bontakozik ki.
-Cél: az ember természeti adottságainak kimunkálása.
-A társadalomban az ember három problémával találkozik:
-társiatlan társiasság (emberek között magányosan)
-korábbi nemzedék nehézségei --> az új nemzedék boldogulása
-egyén--> állam érdekei
c)Esztétikája: szép az, ami érdek nélkül tetszik
d)Etikája: „Erkölcsi elv alapján cselekszem-e, ha olyat teszek másokért, amit magam miatt úgyis megtennék?” NEM. Erkölcsről akkor beszélhetünk, ha kizárólag tiszta, önérdektől mentes kötelességtudat irányítja a cselekvést.
- Kategotikus imperativusz (erkölcsi parancs):
„Cselekedj úgy, hogy az emberiséget mind saját személyedben, mind mindenki más személyében mindig célnak is, ne csupán eszköznek tekintsd.”
Ennek a megvalósításához a lelkiismeretre utal, de nem hisz abban, hogy ez megvalósítható a polgári társadalomban. Ha csupán egy valaki megszegi a parancsot, már nem megvalósítható.
-Az emberben gyökeres rossz lakozik, ez azonban Isten segítségével legyőzhető, így emberi voltunk magasabb szintjére emelkedünk.
-A világon egyetlen „dolog” van, ami nem helyettesíthető mással: az ember.
2./ Hegel
a)A megismerés során a szubjektum alakítja az objektumot, nemcsak passzív lenyomatot szerez róla.
b)Minden létezés végső lapja: az abszolút eszme, amely létrehoz mindent à a szubjektum és az objektum azonos természetűek. Az abszolút eszme magábanvalóan létezik, téren és időn kívül. Léte: elvont lét.
Ha önmagától elidegenedik, átmegy a máslétbe = természet, ami térben létezik, de időbeli létezése nincs. Oka: a természetben örök körforgás van, nincs valóságos idő. A természet lépcsőfokszerűen bontja ki önmagát, ezek a lépcsőfokok azonban nem egymásból keletkeznek (nincs időbeli kapcsolat), hanem egymás mellett léteznek (térbeli kapcsolat). Pl: az állat nem a növényből jön létre, de közös bennük az abszolút eszme.
Az elidegenedett eszme fokról fokra ébred öntudatra à ember, amely térben is és időben is létezik (történelme van)
c)a dialektika továbbfejlesztése:
tézis - antitézis - szintézis
(pl. búzaszem à zöld búza (növény) à kalász (sok búzaszem + növény)
A fejlődés spirális körforgás – az új dolog (szintézis) tartalmazza a tézis és antitézis tulajdonságait, de magasabb fokon. A „tagadás tagadása”, vagy „megszüntetve megőrzés”: a régi megszűnik, de tulajdonságai továbbélnek az újban (ld. kalász).
„Minden dolog, mint eredmény, a hozzávezető utat is tartalmazza.”
SZOCIALIZMUS ELMÉLETEK
1./ Társadalmi háttér
XIX. század: csalódás a francia forradalom eszméiben.
Szabadság à konkurrenciaharc
Egyenlőség à vagyonuralom
Testvériség à munkásosztály ßà tőkésosztály
A munkásosztály jellemzője: 14-16 órás munkanap, rossz munkahely és lakásviszonyok, elégtelen táplálkozás, TBC,
2./ Utópista szocializmus
a)Általános jellemzők
-a szó eredete: Morus Tamás: utópia (Seholsincsország) c. művéből
-a tökéletes társadalmat a jövőben kell megvalósítani, forradalom nélkül
-egyenlőség
b)Babeuf (francia)
-cél: fogyasztási kommunizmus
-a tulajdon megszüntetése
-a föld, majd a vagyonok újraelosztása
-mindenki ott dolgozik, ahol a legtöbbet használ. Munkája gyümölcsét egy közös raktárba viszik, ahonnan egyenlően szétosztják.
-„Egyenlők összeesküvése” nevű titkos szervezet létrehozása à felszámolják à Babeuf-öt kivégzik
c)Saint Simon (francia)
-az eszményi társadalom megvalósítását a burzsoázia kezdeményezésétől várja
A társadalom tagjai: - dolgozók (24/25)
- henyélők (1/25)
Cél: a dolgozók életkörülményeinek a javítása.
-A társadalom szellemi irányítását a tudósokra kell bízni, a végrehajtást a gyárosokra.
-Elosztás: mindenkinek a munkája szerint.
d)Fourier (francia)
A társadalmi bajok forrása: - a termelés szervezetlensége
- a termelőt és fogyasztót egyaránt kiszípolyozó kereskedelem (kereskedő családból származik!)
Megoldás: falanszter
-a társadalom alapegysége
- max. 3000 főből áll
-ipari és mezőgazdasági termelés céljából létrehozott társulás
-tagjai közös telepen dolgoznának és a munkát váltogatnák, hogy unalmassá ne váljon
-a jövedelem felosztása: 5/12 – fizikai munka
4/12 – részvénytőke
3/12 – vezetés
e)Owen (angol gyáros, házassága révén)
- A társadalom alappillére: a nevelés és a megfelelő társadalmi környezet. A nevelés során meg kell győzni az embereket arról, hogy saját jólétük embertársaik jóléte nélkül elképzelhetetlen. A megfelelő társadalmi környezet céljából létrehozott egy telepet Amerikában, de a kapitalista környezetben tönkrement és Owen összes vagyonát felemésztette.
- Elosztás: szükségletek szerint.
3./ Kispolgári szocializmus
a)általános jellemzői:
-az 1840-es években alakul ki
-Franciaországban a legjelentősebb
-A kispolgárság sajátos helyzete (mint tulajdonos, az uralkodó osztállyal szimpatizál, de a politikai jogai és anyagi helyzete miatt a munkásosztállyal is közösséget érez.
b)Loius Blanc
Cél: Általános választójog.
-A tőkés nagyüzemek megszüntetése
-nemzeti műhelyek, ahol munkabér helyett a munkások szükségleteiknek megfelelő részt kapnának a javakból. (A nemzeti műhelyeket létrehozzák, de tönkremennek.)
c)Proudhon
-a magántulajdon lopás, de a kistulajdon nem.
-Szembeszáll a kommunizmus eszméjével.
-A jövő útja: a kisárutermelők önkéntes társadalmi szerződésén alapuló szövetsége, állam nélkül (az anarchizmus előfutára)
4./ Marxizmus (Marx, Engels)
Részei:
a)dialektikus és történelmi materializmus
„A lét határozza meg a tudatot.” (az életünk anyagi alapja meghatározza a gondolkodásunkat)
b)politikai gazdaságtan – értéktöbblet elmélet
A tőkés árutermelés : Pénz à Áru à Pénz + Értéktöbblet. Az értéktöbblet a munkások kizsákmányolásából ered.
c) Tudományos szocializmus – a proletárdiktatúrával (a munkásosztály hatalomátvételével) foglalkozik.
Murphy-törvény
A barát az, aki teljes szabadságot ad neked, hogy kibontakoztasd magad.